کاروان نشاط و سلامتی شهرداری شاهدشهر بر تخت رستم شهریار نشست

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی و شهرداری شاهدشهر :

روز پنجشنبه 98/09/28 ساعت 6 بامداد کاروان نشاط و سلامتی شهرداری شاهدشهر در ایستگاه چهارم بر کوه تخت رستم شهریار نشست .
برپایه شعار هفتگی : " شادی و نشاط ، بهره وری نیروی انسانی ، موفقیت شغلی ، رضایت شغلی کارکنان " گامی دیگر در راستای تحقق نشاط و سلامت جسم و روح در کنار کار و تلاش برداشته شد و طبق روال هفتگی ، همایش پیاده روی به سمت کوه تخت رستم و برگزاری مراسم پر فیض زیارت عاشورا در حسینیه روستای قجر جلای تازه بر چهره عاشقان اباعبدالله بخشید .
 

 *آتشکده «تخت رستم» ملارد متعلق به دوره ساسانی
نام تخت رستم قبل از هر چیز فکر ما را به سمت شهرستان‌های جنوبی کشور چون شیراز ، کرمان ، یزد و زاهدان می‌کشاند ولی شاید باورش کمی سخت باشد که این بنای تاریخی در نزدیکی پایتخت و در فاصله  30 کیلومتری غرب تهران و جنوب غربی شهرستان شهریار واقع است.

این آتشکده مربوط به دوره ساسانی و از آتشکده های مهم این دوره بوده است، که برای رسیدن به آن باید در جاده «وحیدیه» به سمت روستای «قجر» حرکت کرده و «نورآباد» و «قشلاق» را پشت سر بگذارید و در انتها به کوهی مشهور به «تخت رستم» برسید، مسیر رسیدن به تخت رستم، بسیار آرام، دل نشین و زیبا است، که از باغ های معروف و قدیمی شهریار با درختانی کهنسال می گذرد.

این بنا بر روی کوهی مخروطی شکل و جذاب و پر ابهت با ارتفاعی حدود ۱۳۰۰ متر به نام کوه «تخت رستم» قرار دارد، که در سال ۱۳۱۶ به شماره ۳۰۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . این اثر تاریخی ۲ سکو دارد، که سکوی اول متعلق به پیروان دین زرتشت و سکوی دوم متعلق به روحانیون این دین بوده است.

این بنا با مصالحی مانند سنگ و ملات گچ سنتی ساخته شده و محلی برای نگهداری آتش نیز در آن وجود داشته، که البته در دهه های اخیر از بین رفته است . برای دیدن این اثر باستانی متعلق به دوران ساسانیان، می‌بایست به شهریار در فاصله 10 کیلومتری غرب تهران بروید و سپس بعد از طی کردن حدود 15 کیلومتر در جاده وحیدیه به سمت روستا‌های نورآباد، بکه، قشلاق و در انتها به روستای قجر تخت​ رستم می‌رسید .

6:0/28 آذر 1398/پنجشنبه

نظرات کاربران
5/5 1 0 0
اخبار مربوطه
googleanaletics